Gotländska EasyArr: Ger fler möjlighet att genomföra lokala evenemang – på ön och i hela landet

– Vi är övertygade om att många kommer att våga testa sina evenemangsidéer med EasyArr. Och att flera evenemang kommer att bli genomförda – året runt – tack vare plattformen. Med EasyArr kostar det ju inte något annat än den egna tid man satsar på ett event, säger Lars Gidfeldt.

 

Med EasyArr ska det bli fler kulturevenemang på Gotlands landsbygd och i hela Sverige. Den digitala plattformen gör det enkelt och tryggt för oetablerade artister och lokala aktörer att finansiera och genomföra evenemang.

Bakom den nya innovationen och plattformen EasyArr står ett gotländskt företag med samma namn.

Efter tre års intensivt utvecklingsarbete är det nu dags för lanseringen av en första skarp version. Den kommer under hösten att presenteras och användas i ett projekt med stöd från Leader Gute.

– I detta projekt kommer vi att kontakta bland annat artister, lokalägare och tänkbara arrangörer runt om i socknarna på Gotland. Genom att lägga in sin lokal, sitt band, sin kör eller föreställning i EasyArr synliggörs vårt fantastiska kulturutbud, och vi hittar varandra. Därmed kan flera evenemangsidéer förverkligas på ön, säger Lars Gidfeldt som tillsammans med Björn Masuhr är grundare av Easy Arr.

EasyArrs mål är att bli en plattform för lokala evenemang över hela Sverige – och samtidigt expandera och skapa fler arbetstillfällen på Gotland. Bolagets huvudkontor finns i Barlingbo där Lars också bor.

Många utmaningar för lokala evenemang

– Vår tjänst riktar sig främst till artister, lokalägare och arrangörer utanför den redan etablerade kultur- och besöksbranschen. Det finns många hinder och svårigheter som vi kommer att undanröja för nya artister och arrangörer som vill nå en publik – inte minst på landsbygden, säger Lars.

Han menar att lokalägare, artister och arrangörer idag varken kan eller vågar satsa på evenemang där artister och lokalägare behöver ha förskott och som kostar tusentals kronor att marknadsföra  – även om man måste ställa in. Förutom problem med finansiering finns det dessutom en massa knepiga regler, lagar, skatter och avtal gällande publika evenemang med biljettförsäljning.

Idag är riskerna ofta för stora för att man ska våga eller har råd att satsa.

En enkel och trygg lösning

Via plattformen kan artister, lokalägare och arrangörer hitta varandra och forma evenemang ihop.

EasyArr är uppbyggt i några tydliga steg – med guider och förifyllda förslag. Här finns avtalsmallar och säkra betalningslösningar som förenklar, vilket gör arbetet både lättare och roligare.

För att alla ska vara trygga lägger alla in uppgifter om sig själv.

– Användarna lägger in fakta om lokalen/föreställningen/artisten/gruppen så att alla kan boka varandra. Det tar 15 minuter och behöver bara göras en enda gång. EasyArr kontrollerar att allt stämmer och skapar förutsättningar för säkra och ärliga arrangemang, förklarar Lars.

 

EasyArr är uppbyggt i några tydliga steg – med guider och förifyllda förslag. Här finns avtalsmallar och säkra betalningslösningar som förenklar för artister, lokalägare och arrangörer.

 

EasyArr tar bort den ekonomiska risken

För att ta bort den ekonomiska risken inleds arbetet alltid med att den som vill arrangera gör en förkalkyl. Genom kalkylen får alla inblandade snabbt reda på exakt hur många biljetter som behöver säljas för att täcka alla kostnader, inklusive skatter, moms, rättighetsavgifter etc.  Allt finns med från början och därmed blir det lätt att göra rätt.

Information om evenemanget hämtas till kalkylen från den information som alla lagt in om sig själva. När alla är överens skapas evenemangets hemsida, och avtal och biljetter signeras digitalt.

Först när minimiantalet biljetter är sålda tas beslut om genomförande.

– Vi kallar det för att SÅDD:a. Om inte alla SÅDD-biljetter blir sålda i tid betalas alla pengarna helt automatiskt tillbaka. När SÅDD-biljetterna är sålda kan ordinarie biljetter börja säljas vilket alltid skapar ett överskott. Förutom förtjänst till artister och arrangörer, kan arrangören lova de som varit med i SÅDD:en att få tillbaka en slant för att de möjliggjorde evenemanget. Som mest hela biljettpriset, säger Lars.

Upplägget innebär alltså att EasyArr-användarna aldrig kommer att behöva ta någon risk – evenemanget genomförs bara om det bär sig. Det finns inga fasta kostnader till EasyArr eller någon annan.

– Vi är övertygade om att många kommer att våga testa sina evenemangsidéer med EasyArr. Och att flera evenemang kommer att bli genomförda – året runt – tack vare plattformen. Med EasyArr kostar det ju inte något annat än den egna tid man satsar på ett event, säger Lars.

Alla betal- och återbetalningslösningar i plattformen har säkrats i ett samarbete med Swedbank Pay.

Viktiga aktörer involverade från början

Hela utvecklingsresan för EasyArr började 2019 då den ena grundare och delägaren, Björn Masuhr, såg behovet och tog fram ett första utkast.

– Björn hade inspirerats av det han lärde sig då han gjorde en utredning på uppdrag av branschorganisationen Visita. Utredningen handlade om vad besöksnäringen kan göra för att underlätta för kulturen att locka fler besökare till orter i hela landet. Björn, som har lång erfarenhet inom besöksnäringen och kultursektorn, presenterade sin idé för mig och jag tyckte den var mycket intressant, berättar Lars.

Under utvecklingsarbetet har EasyArr fått stöd från bland Almi Invest, Kulturrådet, Region Gotland och Vinnova. Dessutom har en lång rad viktiga aktörer inom kultur- och besöksnäringen involverat sig i EsayArr med stor entusiasm, till exempel Folkets Hus & Parker och Musikerförbundet.

I augusti 2020 blev EasyArr aktiebolag med teknikkonsulten Kvadrat som delägare. Därmed säkerställdes spetskompetens vad gäller programmering och teknisk utveckling.

Idag är nio personer på olika sätt engagerade i företaget och målet är att inom kort bygga upp en kundtjänst med Gotland som bas.

– Man kan använda vår plattform för att testa alla typer av evenemangsidéer – inte bara musik- och artistuppträdanden, säger Lars.

 

Start och fortsättning på Gotland

Det allra första testet av EasyArr gjordes på Gotland i april 2022 – i samverkan med Bygdegården i Stånga, rockbandet Lazy Afternoon och Folkuniversitetet.

Och denna höst genomförs ett bredare förankringsprojekt med stöd från Leader Gute, nu med siktet inställt på hela öns landsbygd.

Parallellt planeras för att Grå Gåsen i Burgsvik ska prova EasyArr för att genomföra evenemang med både lokala och nationella artister.

Alla typer av evenemangsidéer kan testas!

– Man kan använda vår plattform för att testa alla typer av evenemangsidéer – inte bara musik- och artistuppträdanden, säger Lars.

– Det kan exempelvis gälla turneringar, festivaler eller marknader där man säljer olika varor – kanske lokalproducerad korv. Med EasyArr är det enkelt att undersöka intresset för att till exempel köpa lokalt producerade varor och besöka ett matevent. Eventet och varuproduktionen genomförs inte förrän tillräckligt många varor faktiskt är sålda med hjälp av en EasyArr-SÅDD. Först då börjar man ta på sig kostnader och tillverka varorna och fixa det andra i evenemanget. Alltså behöver varken varuproducenten eller någon annan involverad ta några risker.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Leader Gute – kontaktuppgifter:

Roma Lövsta 12 • 622 54 Romakloster• 0498-50180
info@leadergute.se

Integritetspolicy:

För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter vid kontakter med Leader Gute, se vår integritetspolicy.

Lättläst:

Vad är Leader Gute och vad gör vi?

Vill du veta mer om Leader Gute och vad vi gör? Klicka vidare och läs mer på sidan Lättläst

In English:

Local development through the LEADER approach 2014-2020

For more information about local development through the LEADER approach, please press In English.